Épületfeltüntetés

Kezdőlap>>

Szolgáltatások>>

Épületfeltüntetés

Új és meglévő épületek, építmények feltüntetése az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon. Célja a földhivatal nyilvántartási adatbázisában történő földrészleten belüli változások átvezetésére, új építésű ház, meglévő épület, vagy annak bővítése esetén.

Épületfeltüntetés készítésének okai:

  • Újonnan megépült épületeknél törvény kötelezi a tulajdonost az épület feltüntetésére.
  • Újonnan megépült épület esetén a használatbavételi engedélyt csak a záradékolt épületfeltüntetési vázrajz meglétével adja meg az építésügyi hatóság.
  •  A bank csak akkor ad hitelt az adott ingatlannal kapcsolatban (legyen az adásvétel, vagy lakásfelújítás) ha az épületek, építmények szerepelnek az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon is
  • Amennyiben valamilyen pályázatot vagy egyéb támogatást szeretne felvenni a telkére vagy a telkén lévő épületekre (lakásfelújítási, tanyaprogram, napelem, családtámogatási pályázatok...) az összes épületnek, építménynek szerepelnie kell az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon is.
  • Ha el akarja adni a telkét, eladásakor megnehezíti az adásvételt, ha a telken lévő épületek nincsenek feltüntetve. 

Épületfeltüntetés szabályai:

Az Épületfeltüntetés földmérési munkája esetén a helyszíni felmérést és munkarészeket az érintett jogszabályban leírtaknak megfelelően kell elvégezni. Az egyik legfontosabb követelménye az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetésének, hogy meglegyen az épületek használatbavételi engedélye vagy valamilyen építésügyi hatóság által kiállított határozat (pl. fennmaradási engedély).

Az építmény feltüntetésének akkor is ugyanaz a menete mint a normális folyamat, ha az épület már régóta állt csak valamilyen okból nem lett feltüntetve és az épületfeltüntetést utólag szeretnénk megcsinálni. Ebben az esetben az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez egy fennmaradási engedélyt kell az építésügyi hatóságtól szerezni (abban az esetben ha a földhivatal nem fogadja el a meglévő régi használatbavételi engedélyt). Az építésügyi hatóság kérheti az épület újbóli elkészített tervrajzát.

Épületfeltüntetés menete:

  1. a helyszíni felmérés, amely a munka elkészítéséhez szükséges természetbeni állapot felmérése (a telken fellelhető összes épület, telekhatár sarokpontok, szomszédos telkek közterületről elérhető telekhatár sarokpontjai,…).
  2. ingatlan-nyilvántartási kérelem tulajdonos általi kitöltése, valamint a földmérési földhivatali adatok megrendelése.
  3. Dokumentáció összeállítása (digitális térképi anyagok, szükséges papírok).
  4. Kész dokumentáció beküldése a földhivatal részére vizsgálatra.
  5. Földhivatal vizsgálat után záradékolja az Egyéb önálló ingatlan feltüntetési vázrajzokat.
  6. Záradékolt vázrajzok feltöltése az OÉNY-be (Országos Építésügyi Nyilvántartás rendszer).
  7. Amint meg van a használatbavételi engedély, a földhivatal elvégzi az EÖI ingatlan-nyilvántartási átvezetését.